gravatar

Penting! Perkara yang menggagalkan diet anda.

 Penting!~~Perkara yang menggagalkan diet anda.

Mungkin sebahagian dari anda  pernah kecewa kerana berbagai usaha diet yang anda cuba selalu gagal. Padahal ada beberapa kebiasaan buruk yang secara tidak sedar mungkin telah anda lakukan, yang boleh menggagalkan diet anda.

1. Tidak Sarapan
Anda salah bila anggapan bahwa untuk menurunkan berat badan, makanan harus dikurangi drastik sehingga mengabaikan sarapan.Makanlah sarapan yang bernutrisi tinggi namun rendah lemak, seperti gandum, yoghurt rendah lemak, atau roti.

2. Makan Sebelum Tidur
Anda harus tetap makan malam dengan jadual teratur, dan jangan makan lagi sebelum tidur. Bila ingin makan, makanlah buah-buahan saja.
--> Tips buat Anda, setelah makan malam segera berus gigi.

3. Kurang Minum Air Putih

Banyak orang mempunyai kebiasaan buruk minum air kurang dari 8 gelas sehari..Apabila Anda sedang diet, tips ini lebih penting lagi untuk anda perhatikan. Sebaiknya Anda minum sekitar 3 liter air per hari, atau kira-kira segelas air setiap setengah jam. Memang menyusahkan kalau sering ke belakang untuk buang air, tapi lebih susah lagi kalau anda menyiksa tubuh anda dan tidak mendapatkan hasil apa-apa.

4. Kurang Makan Buah-Buahan
Buah-buahan sangat penting sebagai sumber nutrisi dan vitamin yang diperlukan oleh tubuh. Banyak buah mengandung serat yang bermanfaat bagi tubuh dan berguna untuk melancarkan pencernaan dan berbagai manfaat lainnya. Bila Anda kurang suka dengan rasa buah tertentu, boleh di ubah lebih menarik misalnya dengan dibuat jus ataupun dalam bentuk yoghurt cocktail.

5. Kurang Pengambilan Sayur-sayuran

Demi diri dan kesihatan anda sendiri, perbanyak konsumsi sayur-sayuran. Selain mengandung fiber, sayuran juga memberi penyerapan protein yang baik bagi tubuh. Anda yang "anti" sayuran juga boleh mengubah cara pengambilan lain yg lebih menarik misalnya berupa salad atau jus sayuran.

ADAKAH ANDA BEGITU??